Den lilla rosa koftan!

Idag blev den äntligen helt klar. Istället för att spänna ut den så tog jag den enkla vägen och pressade med mammas ångstation. Snabbt och lätt.

Den är stickad enligt samma beskrivning som den vita och blå, jag gjort tidigare. Men det här garnet var lite tunnare så jag lade till ytterligare en ökningsomgång.
Garnet är Rowans Creative Linen och det gick åt 223 gr.

Jag gjorde uppläggningen med stickor 4 och resten med stickor 5.

Jag tror att det är ganska lätt att anpassa storleken då den är stickad uppifrån. Man kan ju lätt prova vart efter och man kan själv bestämma om man vill flytta ärmålen lite framåt eller bakåt, beroende på kroppsform. Kanske man vill lägga till eller ta bort en mönsteromgång, då är det bara att tänka 4 m hit eller dit. Mönstret är delbart med 4 (bortsett från kantmaskorna).

Jag inser att det är väldigt knöligt att gör en avig vriden maska som ökning, det går lika bra om man gör ökningen på nästkommande varv, då blir den rät maska som ska stickas vriden.
Jag fick även ett tips från Ann-Mareie, att göra ökningen genom att göra ett omslag som stickas vridet på nästkommande varv.

Garnet är väldigt trevligt, behagligt att ha på sig och lättstickat och inga skarvar i härvorna 😀

20130718-194409.jpg

20130718-194418.jpg

20130718-194426.jpg

20130720-225153.jpg

20130720-225313.jpg

6 kommentarer

Under Garn, Stickat

6 svar till “Den lilla rosa koftan!

  1. Den blev verkligen en riktig ”karamell”, vilken fin kofta och garnet är ju supermysigt!

  2. Tack, jag är själv väldigt nöjd med resultatet 😀

  3. Ann-Marie

    Tack så jättemycket att du delar med dig av mönstret på den fina koftan. Du skrev att det kan vara knöligt att göra en avig vriden maska som ökning. Jag har ett litet tips, istället för att lyfta tråden mellan maskorna gör man ett omslag som ökning och på nästa varv stickar man den vriden, då blir det inget hål. Gör man ökningarna på rätsidan som i din beskrivning så skall ju dessa stickas räta på avigsidan, ett litet tips bara.
    Med vänliga hälsningar Ann-Marie

  4. marie

    så enkel så fin

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.